söndag 2 maj 2010

Om jag kunde stanna tiden...

Gårdsplanen på Café Olof Viktors

Penséer som vilar i en järnsäng

Underbar surdegsciabatta med ekologisk kycklingfilé

...och få vara kvar i ett ögonblick hade jag velat att den skulle stå blickstilla just nu. Att få stanna kvar i känslan av skön avkoppling och harmoni. Jag vet hur lätt den känslan går förlorad när vardagsstressen tar över. Kanske är det ändå dessa stunder som gör att man orkar med när annat går tungt.

Idag har mannen och jag njutit av en riktigt god lunch på ett härligt bageri/café strax utanför Ystad som heter Olof Viktors. Deras kännetecken är närproducerade ekologiska råvaror och hembakat bröd.

Ett av dom underbara växthusen...

...på Åbergs Trädgård utanför Ystad

Slitna lerkrukor för en femma stycket. Femton skönheter fick följa med hem.

Därefter körde vi till två olika plantskolor och köpte massor av blommor till den del av trädgården som vi ska börja arbeta med. Det är den mest skuggiga delen av trädgården och den kommer att bestå av ett hav av Kaukasisk förgätmigej, två sorters Daggkåpa och vitblommig klätterhortensia. Runt om kommer vi att göra gångar av knastrande singel. Fasaden på huset ska snyggas till och jag ska få ett litet planteringsbord på ena hörnet.

Vår blivande skuggrabatt och det som ska bli en singelgång

Några söta pärlhyacinter

Ljuvlig kaukasisk förgätmigej

Trots att det är tungt att gräva upp gräs, jordförbättra och plantera är det så underbart avkopplande. För mig är det den bästa medicinen och alla världsliga bekymmer bleknar och försvinner.


Tack för att ni tittar in och för era fina kommentarer trots att jag själv har varit lite "osynlig" på bloggen senaste tiden! Ni vet att jag läser och uppskattar vartenda ord.

Önskar dig en fin ny vecka!



9 kommentarer:

  1. Visst önskar man att tiden kunde stå still ibland....Vilken underbar utflykt Ni haft, den får du leva på i nya veckan;o)

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Oh på Olof Victors är det underbart :) Det är ett av måste stoppen på "österlen rundan" som vi gör varje sommar!
    Så skönt att gå och påta i trädgården. Kul att planera och drömma!
    Ha det bäst! Åse

    SvaraRadera
  3. Låter som ett kanon ställe ni har varit på! Ska ni lägga någon duk under singel? Eller behöver man inte det?
    Jag tycker också det är väldigt avkopplande att greja i trädgården!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Det är härligt på Olof Victors och mycket mycket gott!! Vilka plantskolor var ni på? Vi bor i Ystad, så det kan vara kul med lite nya blomstershoppar när man är ute och åker :)

    Ha en fortsatt härlig söndagskväll!
    Kram ia

    SvaraRadera
  5. Förstår att du vill frysa det ögonblicket en stund extra!Ska bli kul att få se hur rabatten blommar senare, låter hur fint som helst! Kramis semlan

    SvaraRadera
  6. Hej Anna,

    Jag vet precis vad du menar...jag kopplar också av i jorden:) Finns inget mer rogivande och avkopplande samtidigt som det inger energi, en massa glädje och "måbra-känslor".

    Ha det gott ute vännen - kram!

    SvaraRadera
  7. När det är en sån härlig majdag som igår vill man gärna stanna tiden. Ni verkar ha haft en kalasdag.
    Den nya skuggrabatten kommer att bli jättefin. Ser fram emot resultatet.
    Ha en bra vecka. Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig dag du verkar ha haft.
    Alltid trevligt att få med nya blommor hem.

    // Nilla

    SvaraRadera
  9. Aaaaaah du skojar! Vilka krukor! Jag letar och letar, men det är bara sprillans nya som kostar skjortan. Idag vräker snön ner över Oslo och när jag tog morgonturen med hunden gick jag faktiskt och drömde om att flytta till Skåne.

    Måste ta en prat min norrmannen, hihi..

    Kram!!

    Ps
    hoppas du kommer med många trädgårdsbilder framöver.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en hälsning till mig. ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails